IONION FM - Ραδιόφωνο Δυτικής Ελλάδας
 
 




ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
ΟΙ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΕΡΓΕΝΗ
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
ΕΕ 2018/334





Μετασεισμική Ακολουθία ή Πως την Κάνουν οι Κινέζοι, του Γιάννη Γαλανόπουλου, από την ομάδα θεάτρου των ʼνω Λιοσίων «Υπερφωτισμένοι».
26.07.20


Υπόθεση του έργου: Μία υπάλληλος της εφορίας, η Τασία συντηρεί τα δυο της αδέλφια, την Αλέκα και τον Μηνά, αφού από το σεισμό έπεσε το σπίτι τους, αφού και οι δύο είναι άνεργοι. Η Αλέκα βρίσκει δουλειά, ως τραγουδίστρια, στο κέντρο «Ξημερώματα». Ωστόσο, δεν θέλει να πάει να δουλέψει εκεί, γιατί ο συνάδελφος της θα είναι ο Τόλης Μοσκόπουλος, εφηβικός έρωτας της αδερφής της, ιδιοκτήτης γραφείου τελετών αλλά και άσπονδος εχθρός του αδερφού της. Αυτό ωστόσο δεν εμποδίζει τον έρωτα ανάμεσα στην Τασία και τον Τόλη να ξανά φουντώσει και να οδηγηθούν στο Δημαρχείο, όπου εκεί τους περιμένει μία άλλη έκπληξη. Η αντιδήμαρχος, που επρόκειτο να τους παντρέψει, αποκαλύπτεται ότι είναι η αδελφή του Τόλη, την οποία είχε δώσει η μητέρα της για υιοθεσία στη Θεσσαλονίκη πριν από αρκετά χρόνια. Το έργο έχει ευτυχισμένο τέλος.

«Το κλάμα ανακουφίζει το γέλιο θυμώνει» Dario Fo

 Η κωμωδία αυτή αποτελεί μετασεισμική δόνηση που ακολουθεί την κύρια σεισμική δραστηριότητα της παρακμάζουσας κωμωδίας. Μετασεισμική απογοήτευση πολλών ρίχτερ για τους θεατρόφιλους. Ξεκινώντας από τον τίτλο, υποψιαζόμαστε ότι πρόκειται για κωμωδία. Αν και μας θυμίζει πιραντελλικά λογοπαίχνια και εύκολα θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι πρόκειται για θέατρο του παραλόγου, εντούτοις αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για δύο τίτλους για την ίδια υπόθεση. Επιπλέον, εκτός από το γεγονός ότι πολλές σκηνές ήταν αρκετά μακροσκελείς και ασύνδετες μεταξύ τους σε βαθμό βαρεμάρας, το τέλος ήταν τετριμμένο, ενώ απουσίαζε και το στοιχείο της έκπληξης. Το παράδοξο μέσα σε όλο αυτό είναι πως μαθαίνουμε και μια συνήθεια που έρχεται εξ Ανατολών. Οι Κινέζοι καλούν στην κηδεία στρίπερς. Τώρα, βέβαια, πως μπορεί σε μια κωμωδία που εκτυλίσσεται στην ελληνική κοινωνία να μαθαίνουμε για κινέζικα έθιμα, μόνο σε μια παρακμιακή κωμωδία θα μπορούσε ο καλός ο μύλος να τα αλέσει όλα μαζί.

Τα τραγούδια που παρεμβάλλονται, ήταν ποικίλα από το χθες και το σήμερα, που περισσότερο παρεμβάλλονταν ως ένα μουσικό διάλειμμα για την αλλαγή των σκηνικών, κάτι σαν ιντερμέδια δηλαδή, παρά σαν συνδετικός κρίκος μεταξύ των σκηνών.

Τα τεχνικά προβλήματα στον ήχο και το γεγονός ότι οι ηθοποιοί κρατούσαν τα μικρόφωνα τους έδειξαν ερασιτεχνική δουλειά μάλλον, παρά μια επαγγελματική προσπάθεια από ερασιτέχνες. Αποκορύφωμα σε όλο αυτό, αποτελεί το γεγονός ότι, στη σκηνή λίγο πριν «πέσει η αυλαία», οι ερασιτέχνες ηθοποιοί δεν μπόρεσαν να καλύψουν το τεχνικό λάθος με το τηλεφώνημα, όπου ακούγεται η φωνή της Ελένης Γερασιμίδου εις διπλούν. Η έκδηλη αμηχανία τους και η ελλιπής διδασκαλία, εφόσον και αυτό το ρόλο ανέλαβε ο συγγραφέας, αντί δραματολόγου-σκηνοθέτη, φανέρωσαν πόσο απροετοίμαστοι είναι ηθοποιοί για τυχόν απρόοπτα που μπορούν να προκύψουν κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Στα θετικά στοιχεία συγκαταλέγονται τα λιτά, αλλά κομψά σκηνικά, τα οποία βοηθούσαν το φιλοθεάμον κοινό να μπει στην ατμόσφαιρα της εκάστοτε σκηνής. Ακόμα, ο Λάζαρος Κολυβάς (Κωνσταντίνος Κοσμάς), υπάλληλος στο γραφείο κηδειών, προκαλεί το γέλιο με τις ατάκες του, αλλά και ο αδερφός της Τασίας, ο Μηνάς (Δημήτρης Μαρτάκος), ο οποίος έτσι αεικίνητος που είναι πάνω στη σκηνή μας θυμίζει το γνωστό τύπο της Commedia Dell Arte, Αρλεκίνο. Για το υπόλοιπο καστ, ως ελαφρυντικό μπορούμε να πούμε ότι η θεατρική ομάδα μετρά μόνο ενάμιση χρόνο ζωής, αν και πιστεύουμε ότι καλύτερο θα ήταν να ασχοληθούν με άλλες μορφές του θεάτρου, όπως για παράδειγμα το θεατρικό παιχνίδι.

Όσον αφορά το συγγραφέα, Γιάννη Γαλανόπουλο, μολονότι έχει βραβευτεί δις, οφείλουμε να πούμε ότι έχει υποχρέωση να μελετήσει λίγο περισσότερο τους κανόνες της κωμωδίας και της επιθεώρησης, ενώ του ευχόμαστε πολλές επιτυχίες στα μελλοντικά του σχέδια.

Μαριάννα Φέξη
Κριτικός-ΤΘΣ


Ακούστηκε 2 φορές μέχρι τώρα